Sítě a Internet
18 Mar 2023- Počítačová síť
Motivací ke vzniku tohoto článku, kromě vypracovávání maturitních otázek, byla ještě legendární přednáška Vojty Káně o sítích na Matfyzu na Malé Straně v učebně S0 v jednu ráno :D
Dále bych chtěla ještě poděkovat mému spolužákovi Šimonu Adámkovi za pomoc při vypracovávání.
Počítačová síť
Počítačová síť je spojení dvou a více počítačů tak, aby mohli navzájem sdílet své prostředky. Zahrnuje jak hardwarové prostředky (počítače, kabely a technická zařízení), softwarové prostředky (např. programy, pracující na základě síťových protokolů), tak i technické prostředky, které zabezpečují spojení a výměnu informací mezi počítači.
Pakety (Datové zprávy)
- základní jednotka informačního přenosu ve všech moderních počítačových sítích
- efektivní a spolehlivý přenos dlouhých zpráv
- přenos dat technologií přepojování paketů
- každý paket se skládá z řídících a uživatelských dat
Sdílení - poskytnutí různých zařízení jednou pracovní stanici druhé (vstupních a výstupních zařízení, ukládacích zařízení, připojení k internetu, datových souborů). Je připojeno přes nějaké rozhraní, např. USB.
Dělení sítí podle topologie
Je důležité rozlišovat 2 druhy:
- Fyzická topologie - popisuje reálnou konstrukci sítě, jednotlivé uzly a jak jsou zařízení rozmístěna a pospojována kabely
- Logická topologie - jak data sítí protékají (nemusí kopírovat fyzickou)
Nejjednodušší je přímé spojení dvou PC
Sběrnicová topologie uspořádání počítačů (BUS)
- je jednoduchá, ale zastaralá - neefektivně řešené vysílání
- jedna centrální linka a na ní napojeny všechny počítače - účastníci sítě jsou připojeni na společné koaxiální vedení (tenký koaxiální kabel RG58/50 ), prostřednictvím odbočovacích prvků (T-konektory BNC)
- na konci sběrnice musí být ukončovací člen - terminátor (50 )
- ve sběrnicové topologii se nemusí vyskytovat centrální nebo řídící stanice (server)
- datové zprávy (pakety), se šíří všemi směry a všechny stanice k nim mají přístup kolize a potřeba opakovat vysílání (u velkých sítí řešeno Bridgem)
Hvězdicová topologie uspořádání počítačů (STAR)
- je tvořena uzly, které jsou připojeny do jednoho centrálního bodu (většinou kroucenou dvojlinkou UTP), do přepínače (SWITCH) nebo dříve do rozbočovače (HUB)
- u dnešního Ethernetu prakticky jediná využívaná
- výhodou této topologie je, že při výpadku jednoho segmentu sítě, ostatní uzly pracují bez problémů dále, může vysílat i více PC najednou
- nevýhoda: pokud selže centrální prvek, spadne celá síť
- dvojitá hvězda - 2 switche jako záloha
- nevýhodou je fatální porucha centrálního bodu (switche nebo hubu), potom nepracuje žádný z uzlů této sítě, které jsou k tomuto bodu připojeny kabelem UTP
- rozšířená hvězda - více hvězd spojených centrálními prvky (subsítě)
Kruhová topologie uspořádání počítačů (RING)
- představuje zapojení počítačů tak, že první je propojený s druhým, ten s třetím atd., až poslední opět s prvním - čímž vytváří kruh, uzavřen jiným zařízením (hub, router)
- datové zprávy (pakety) se předávají postupně jedním směrem mezi stanicemi - každý PC může posílat paket jen nejbližšímu sousedovi - vysílá vždy stanice, která vlastní token (pešek, právo vysílat)
- nevýhody: velmi komplikované zapojení nebo vypojení PC z kruhu, při výpadku jednoho PC vypadne celá síť (ne nutně)
- k zamezení poruchových stavů na optických kabelech se používá dvojité vedení orientované opačnými směry, které v případě poruchy stanice nebo přerušení optického spojení je schopno přemostit místo poruchy opačným směrem (FDDI)
- je řešen 2 technologiemi:
- Token ring
- v síti jeden náhodně vybraný PC, který celou síť moderuje (nikdo nesmí držet token příliš dlouho)
- fyzická topologie hvězda (centrum MAU - media access unit)
- v praxi síť dělena - více MAU
- logický kruh je pak vytvořen tak, že PC přijde z MAU paket a když není pro něj tak ho tam pošle zpátky
- obrázek
- FDDI
- fyzicky i logicky kruh
- robustnější, pro větší sítě (rekordní rozloha až 200 km)
- jako první využívala optiku (jednosměrná, proto kruh)
- používá dva kruhy (jeden záložní)
- concentrator - oddělení jedno (SAS) a dvoukruhové (DAS) sítě (DAS drahý)
- Token ring
MESH
- full mesh - každý s každým (spíše u routerů páteřních sítí)
- partial mesh - některé spojení přímo jiné ne
Dělení sítí podle rozlehlosti
Toto dělení je velmi subjektivní, dnes už v praxi málo využíváno. Bezvýznamné - neovlivňuje tok dat.
PAN (Personal Area Network - osobní síť)
- tvoří ji počítače umístěné v těsné blízkosti nebo jiná zařízení (telefony, tiskárny, atd.)
- pro přenos údajů se nejčastěji využívá bezdrátové připojení (IrDA, Bluetooth, atd.), u internetu se prakticky nevyužívá
- hlavním cílem sítě je přenos a synchronizace údajů
- přenosová rychlost obvykle dosahuje desítky Mb/s
LAN (Local Area Network - lokální síť)
- je počítačová síť, kterou využívají domácnosti, podniky, instituce, školy, atd., typické je sdílení prostředků mezi počítači (tiskárny)
- pracuje v režimu neustálého spojení
- maximální vzdálenosti mezi počítači jsou stovky metrů až několik kilometrů
- většinou jsou umístěné v jedné nebo více blízkých budovách
- rychlost přenosu dat dosahuje řádově Gb/s
- technologie: přepínaný ethernet nebo Wi-Fi
MAN (Metropolitan Area Network - městská, metropolitní síť)
- je speciálním případem LAN (několik málo spojených LAN, často optikou) , pro kterou je charakteristická větší rozloha jako pro standardní LAN
- zatímco klasická LAN je většinou využívána zaměstnanci vlastníka sítě, MAN slouží velkému množství různých uživatelů, kteří za umožnění přístupu do ní obvykle platí provozovateli této sítě
- např. Pražská akademická síť PASNET (sdružující VŠ)
WAN (Wide Area Network - rozlehlá síť)
- používá prostředky pro dálkový přenos údajů a nevyžaduje neustálé spojení
- její rozloha je v podstatě neomezena
- spojuje počítače na větších územích (jako stát, kontinent) nebo i na celém světě
- rychlost WAN závisí na typu spojení a pohybuje se v řádu desítek Gb/s
- nejznámější sítí WAN je internet
GAN (Global Area Network - globální)
- Internet = největší WAN = GAN
Dělení sítí podle role
Client-to-server
- je architektura založena na dvou typech počítačů, a to na serveru, který poskytuje služby nebo údaje tzv. podřazeným počítačům označovaným jako klienti (pracovní stanice nebo uzly)
- na jednom počítači může běžet i více serverových služeb a v rámci sítě může pracovat několik stanic jako server
- je základem internetu (DNS, HTTP, E-mail)
- s rostoucím počtem klesá kapacita
- výhody: snadná správa, údržba a bezpečnost
Peer-to-peer
- je označení pro počítačovou síť, ve které jsou všechny pracovní stanice rovnocenné a každá z nich může, ale nemusí, vyčlenit část svých prostředků i ostatním stanicím (tiskárny, disková kapacita atd.)
- komunikují přímo
- v praxi je nastavení takové architektury komplikované, proto se používá server, který jen nastaví podmínky
- hlavní výhodou je, že s rostoucím počtem uživatelů roste kapacita sítě, použití u sdílení souborů
- výhodou tohoto zapojení je, že v případě poruchy libovolné stanice mohou ostatní bez omezení pokračovat v práci
- typický zástupce je BitTorrent - server se označuje jako tracker, ten (jako server) soubor rozdělí na části a pošle klientům, ti si ji mezi sebou vymění
Dělení sítí podle vlastnictví
Veřejná datová síť
- síť zřízená společností, která zajišťuje přenos dat mezi klienty tj. zřídila síť, aby po ní (po zaplacení) mohli komunikovat klienti
Privátní síť
- síť buduje jedna organizace a ta za ni zodpovídá a používá je, může ale nemusí být připojen k internetu; používá se zvláštní rozsah IP adres; připojení ven je realizováno přes NAT (tj. celá síť vystupuje jako jeden homogenní celek)
Virtuální privátní síť
- počítače v různých sítích spolu komunikují pomoci typicky šifrovaného protokolu - tváří se jako privátní síť
Hardware počítačových sítí
Mezi technické (hardwarové) prvky sítě můžeme zařadit následující prvky:
- Pasivní prvky - zajišťují pouze přenos dat - patří sem kabely, konektory, ukončovací prvky (terminátory)
- Aktivní prvky - ty, které přenášená data zesilují, převádějí, nebo filtrují pro zajištění bezchybného odesílání paketů v počítačové síti
Pasivní prvky
Koaxální kabel
- tvořil jej vnitřní vodič (měděný nebo postříbřený), kolem kterého je nanesena izolující vrstva dialektrika, na ní je naneseno vodivé opletení (stínění), které je překryto další izolující vrstvou (vnějším pláštěm)
- byl zakončen BNC konektorem, který se zasunuje do T konektoru a do síťové karty
- používaly se pro sběrnicovou topologii sítě, kde rychlost přenášených dat byla 10 Mb/s
- vlnová impedance kabelu byla 50 , označení RG-59
Kroucená dvoulinka (twisted pair cable - TP cable)
- je tvořena páry vodičů, které jsou po své délce pravidelným způsobem zkrouceny
- kroucení vodičů zlepšuje elektrické vlastnosti kabelu
- minimalizuje rušení mezi jednotlivými páry vodičů a snižuje se interakce mezi dvoulinkou a jejím okolím
- druhy TP kabelů:
- UTP (Unshielded Twisted Pair) - nestíněná dvoulinka
- STP, FTP - stíněná dvoulinka, všechny nebo jednotlivé páry
- kabel je zakončen konektorem RJ45
- slouží k přímému propojení 2 počítačů, k propojení více počítačů je potřeba aktivní síťový prvek (switch)
Optický kabel (fiber optic cable)
- je založen na odlišném principu než předešlé kabely
- data nejsou přenášená jako elektrické impulsy v kovových vodičích, ale světelnými impulsy v optických vláknech (křemičité sklo, plast)
- optické kabely dosahují mnohonásobně vyšších přenosových rychlostí než kabely s metalickým jádrem (koaxální kabel, kroucená dvojlinka)
- existují dva druhy optických kabelů, které se liší způsobem vedení paprsku ve vlákně:
- mnohovidová vlákna (Multi-mode)
- jednovidová vlákna (single-mode)
Aktivní prvky
Síťové karty (NIC - network interface cards)
- Rozhraní zajišťující přenos dat z počítače do sítě a naopak podle pravidel daných síťovými standardy (přístupová metoda, síťový protokol)
- Technicky mohou být řešeny pro koaxální kabel a BNC konektor, kroucenou dvoulinkou (UTP, STP), bezdrátové rozhraní (pro kmitočet 2.4 GHz nebo 5 GHz) nebo optický kabel
Bridge
- linková (2.) vrstva ISO/OSI = pracuje na základě MAC adres (tabulka MAC -> port)
- 2 využití:
- spojuje 2 sítě s různými technologiemi (např. TR a Ethernet)
- rozděluje Ethernet BUS na více kolizních domén (méně PC = méně kolizí)
- pokud nemá záznam, posílá všude; pokud příjemce a odesílatel leží v jedné síti nedělá nic
- dnes nepoužívaný - nahrazen switchi
Opakovač (repeater)
- první vrstva OSI/ISO
- je jednoduchý aktivní síťový prvek
- jeho úkolem je přijímat poškozený signál a opravený, zesílený a správně časovatelný jej poslat dále - především u sběrnicové, nelze mít dlouhý páteřní kabel kvůli zeslabování signálu (reapter data zesiluje)
- umožňuje zvýšit dosah přenosového kanálu bez ztráty kvality a obsahu signálu
- nedokáže filtrovat data (pakety), proto je rozesílá všem počítačovým stanicím v dané síti
- pošle data z jednoho portu na druhý, nepoužívá se
Rozbočovač (Hub, Koncentrátor)
- funguje na principu opakovače (multiport repeater), veškerá data, která přicházejí od jednoho koncového uzlu okamžitě rozesílá všem ostatním zařízením
- u větších dochází ke zbytečnému přetěžování těch zařízení, kterým data ve skutečnosti nejsou určena
- hvězdicová topologie
Přepínač (Switch)
- multiport bridge
- linková vrstva (tabulka CAM (contents addressable memory))
- základ zapojení do hvězdy
- je velmi podobný rozbočovači (HUBu) s tím rozdílem, že se chová jako “inteligentní” HUB
- analyzuje pakety a posílá je do té větve sítě, kde se nachází cílová adresa (filtrace paketů podle MAC adresy)
- tím dochází k menšímu zatížení daného segmentu sítě, než v případě použití rozbočovačů
- switch může plnit funkci tzv. mostu (bridge), dokáže fyzicky propojit několik částí (segmentů), lokální (místní) sítě a řídit komunikaci mezi nimi
- je taky základem technologie přepínaného ethernetu (náhrada za BUS)
Směrovač (Router)
- 3.síťová vrstva - pracuje na základě IP adres = spojuje různé sítě
- je to zařízení, které provádí směrování paketů v rozlehlé síti WAN (např. při připojení k internetu)
- propojuje počítače lokální sítě s počítači , které se nacházejí v jiných sítích
- pracuje s logickými IP adresami (IP4 nebo IP6)
- obsahuje tzv. směrovací (routovací) tabulku, ve které jsou zaznamenané informace o dalších směrovačích, které přísluší jiným sítím + ARP tabulky, sestavují se podle připojených sítí i dalších routerů
- pro každý příchozí paket najde ve směrovací tabulce podle IP adresy cílové sítě informaci o tom, kterému sousednímu směrovači má paket odeslat
Přístupový bod (Access point - AP)
- přístupový bod komunikuje s bezdrátovými zařízeními, zabezpečuje směřování paketů mezi bezdrátovými zařízeními a také mezi kabelovou sítí
- přístup k AP může být zabezpečen pomocí filtrace MAC adres síťových zařízení, snažících se o připojení nebo přístupového klíče atd.
Gateway (Brána)
- v počítačové síti má nejvyšší postavení
- jakékoli zařízení, které je schopné komunikovat pomocí více než jednoho protokolu - převádí data z jednoho formátu do jiného; lze aplikovat na libovolné vrstvě
- příkladem brány je počítač, který pomocí webové stránky přijme z internetu zprávu, kterou odešle do mobilní GMS sítě v podobě SMS zprávy
Referenční model počítačové sítě OSI/RM
- Open Systems Interconnection Basic Reference Model
Popisuje a rozděluje síťovou komunikaci. protokoly a hardware. Dělí se do sedmi vrstev, při každé komunikaci musí data projít všemi vrstvami zbytečná komplikovanost a zátěž (především vrchní vrstvy jsou pro mnoho aplikací nepodstatné). Důvodem vzniku byla snaha o standardizaci internetové komunikace (SW i HW), aby sítě postavené jiným výrobcem mohly vzájemně komunikovat. Byl tedy vyvíjen pouze teoreticky a prakticky je odtržen od reality. Nikdy nebyl uveden do praxe, žádná síť nefunguje na jeho principech, díky svému detailnímu popisu a rozdělení je využíván pro základní popis obecného fungování sítí.
Layer 1 - Fyzická vrstva
- zajišťuje fyzické spojení mezi dvěma a více body (kabeláž, síťový hardware,…)
- nijak se nestará o data, jen je přenáší jako posloupnost reprezentovaných bitů
- obsahuje definice: způsobu přenosu signálu (napětí, světlo); parametry kabelů (maximální délka) a jejich koncovek (piny); frekvenci bezdrátových sítí; způsob komunikace (síťová, paralelní)
- patří zde zařízení, která nijak neupravují, ani nečtou data: hub, repeater, NIC - síťová karta, DSL modem
Layer 2 - Linková vrstva
- umožňuje přenos rámců, v nich jsou data síťové vrstvy a jsou přenášeny fyzickou vrstvou
- nejdůležitější úkol “vytáhnout” z proudu dat L1 jednotlivé rámce, zkontrolovat je a případně předat L3
- u příjemce rámec zahazuje v případě, že data jsou určena pro jinou adresu MAC, nebo nesedí kontrolní součet
- pracuje s MAC adresami, adresy jednotlivých síťových karet, jiné pro každou karu a nezměnitelné
- počítá s propojením “každý s každým” neřeší směrování (při směrování router nastavuje MAC dalšího routeru na cestě)
- dále se dělí na několik podvrstev, které zajišťují jednotlivé úkoly
- podvrstva MAC
- řeší adresování (v případě více než dvoubodového spoje), doručování paketů v lokální síti
- podvrstva Logical Link Control (LLC)
- řízení přístupu k médie; u starších sdílených linek token ring, sběrnice (naslouchání)
- původně osmá vrstva
- podvrstva MAC
- zařízení: switch (vyjímečně L3) a bridge
Layer 3 - Síťová vrstva a Layer 4 - Transportní vrstva
- viz TCP/IP
Layer 5 - Relační vrstva
- zabývá se řízením spojení mezi systémy (obnovení při výpadku, synchronizace, určení vysílajícího zařízení)
- např.:
- protokol Samba - využíván ve Windows např. pro sdílení tiskáren; obecně se řadí do 7. vrstvy, ale má některé vlastnosti navíc
- NetBIOS - dříve používané API pro komunikaci v síti; umožňoval vytvoření sítě (v rámci existujících sítí) s vlastními jmény PC a snadnou komunikaci a spojení mezi nimi - asi jediný opravdový L5 protokol
- asi nejzbytečnější vrstva - u většiny komunikace by vůbec ničemu nesloužila
Layer 6 - Prezentační vrstva
- zabývá se strukturou dat (ne významem)
- úkolem je transformovat data do tvaru, který umí zpracovat druhá strana (např změna znaku konce řádku, změna kódování textu)
- tj. obě strany by ve výsledku měly na 7. vrstvě mít stejný výstup
- patří zde i komprese a dekomprese dat a jejich šifrování a dešifrování
- příklady (z TCP/IP): TLS, SSL, MIME
Layer 7 - Aplikační vrstva
- umožňuje aplikacím komunikovat po síti
- základem tzv. aplikační entity - služby využívané programy pro komunikaci (v původní koncepci byl i program součástí této vrstvy dnes jsou řazeny “nad model” a entity využívají jako knihovny)
- samostatné aplikační entity OSI/RM nejsou (jako model) používány
- z TCP/IP sem lze zařadit: Telnet a SSH (ovládání počítačů), FTP a NFS (sdílení souborů), SMTP a IMAP (emaily), HTTP
Internet
Internet je celosvětový systém propojených počítačových sítí, ve kterých mezi sebou počítače komunikují a sdílejí data. Počet připojených zařízení se podle odhadů pohybuje v desítkách miliard.
Zahrnuje množství služeb k různým účelům:
- nejtypičtější je služba WWW (k odkazování a prohlížení webových stránek a souborů), email instant messaging, videohovory, cloudové ukládání a zálohování souborů…
- přes systém WWW je dnes distribuováno velké množství služeb - sociální sítě, bankovnictví, e-shopy, souborová úložiště i plnohodnotné aplikace (Photopea, Office)
- k významu internetu přispěl i trend poskytování výkonných počítačových prostředků přes síť - cloud computing
- využití pro hostování umělé inteligence, aplikací, zálohování, správu vlastního výkonného serveru, shromažďování a práci s daty z různých senzorů
Architektura TCP/IP
Model TCP/IP byl vyvíjen “za pochodu” firmami, které tvořily základ prvního internetu (DARPA, AT&T,…). Vývoj probíhal od jednoduššího ke složitějšímu. Základní rozdíl od OSI/RM, který byl vytvářen teoreticky odtržen od reality, nereaguje na reálné problémy a požadavky (např. potřeba řízení toku dat podle vytížení není dodnes implementována).
Navzdory názvu obsahuje kompletní specifikaci většiny potřebných (a dnes používaných) protokolů, rozdělení a parametry síťového HW, popisy komunikace i orgány starající se o správu internetu (IETF, IANA, ICANN) a formát standardizace (RFC dokumenty), definuje také formát IP adres, systém DNS a mnoho dalšího.
Pokud nějaká technologie existovala už předtím a byla úspěšná a používaná, implementuje ji nezměněnou neprosazuje za každou cenu vlastní řešení (proto spojuje L1 a L2 - vše už objeveno, netřeba nic přidat ani klasifikovat). Základní schéma podobné OSI/RM (vrstvy), ale snižuje počet vrstev na 4
- je kladen větší důraz na síťovou část, neřeší tolik část zpracování dat, věc softwaru ne internetu
- preferuje jednoduchost nespojitá a nespolehlivá komunikace
- jediná “komplikovanost” společná s OSI/RM je nutnost využít všechny vrstvy (ale je jich alespoň méně) až na výjimky (dvoubodé spoje) se musí použít i Ip adresa i v LAN
Obsahuje tedy 4 vrstvy:
- Aplikační (v OSI Aplikační + Prezenční + Relační), ale neobsahuje všechny služby - model se stará jen o síťovou komunikaci
- Transportní
- Síťová
- Vrstva síťového rozhraní (v OSI Linková + Fyzická)
- TCP/IP dodefinovává pouze 2 technologie (pro spojení 2 PC point-to-point) zbytek, už nepoužívaný, nemění (na rozdíl od ISO/OSI, který definoval znovu)
Layer 2 - Síťová (OSI/RM 3)
- stará se o směrování dat mezi uzly internetu (tj. mezi sítěmi)
- 2 úkoly: routing (nalezení vhodné cesty) a forwarding (faktické poslání dat určeným směrem)
- navíc: zabránění zahlcení (congestion control) a teoreticky QOS
- je navržena jako co nejjednodušší, nejrobustnější a nejrychlejší ??
- přenáší IP datagramy
- základní zařízení je router (směrovač) - řeší jak routing tak forwarding; propojuje vzájemné sítě
- má povědomí o topologii sítí, do kterých směřuje směrovací tabulky
- pro sdílení informací o sítích mezi routery se používá více protokolů
- pro zmenšení směrovacích tabulek je internet dělen na Autonomní systémy (množina sítí pod jedním fyzickým subjektem; např. poskytovatel připojení ISP), pak dělíme směrování na interní (v rámci AS) a externí (mezi AS)
- např. BGP (jediný externí), OSPF, RIP, IGRP…
- snaha o zrychlení komunikace = snahy o obcházení původního modelu peering přímé spojení dvou nebo více sítí nehledě na logiku (routování složitý proces)
- směřování probíhá podle IP adresy, IP je zároveň prakticky jediný protokol
- dnes existují 2 verze: IPv4 a IPv6 (protokol i adresy)
- IPv6 vznikla, když začaly docházet IPv4 adresy (definitivně došly v 2015)
- mnoho operátorů kvůli drahému přechodu dlouhou dobu implementovalo všemožné techniky, aby se vyhnuli vyčerpání IPv4
- kromě samotného směrování, obsahuje IP datagram ještě tyto informace:
- TTL (time to live) - brání zacyklení, každý router toto číslo snižuje o 1, pokud dosáhne nuly, je zahozen a zpátky pošle zprávu “Nebylo možno doručit”
- Fragmentace - každá síť má nastavenou hodnotu MTU (maximum transmission unit), která definuje jak velký objem dat můžeme poslat. Pokud je datagram větší, dochází k fragmentaci tj. rozdělení na několik samostatných IP datagramů (každý obsahuje informace z jaké “série” pochází a kolikátý je)
- kontrolní součty k ověření nepoškození datagramu (vyžadováno, ale prakticky na nic, protože stejnou položku už obsahuje nižší linková vrstva)
- DSCP (differentiated services code point) implementace QOS
- IPsec
- upravená verze IP protokolu, umožňující šifrování a autentizaci
- původně se podle filozofie TCP/IP šifrování řešilo až na úrovni aplikací
- přidání podpory do 3. vrstvy má značné výhody - podpora v OS = aplikace jednodušší (pošle data a ta se automaticky šifrují a na druhé straně dostane aplikace od systému dešifrovaná data)
- navíc aplikační protokoly často omezeny jen na některé služby (SSH), IPsec univerzální
- IPv4
- skládá se ze 4 oktetů (osm bitů), obvykle zapisována v desítkové soustavě, odděleno tečkou
- je rozdělena na 2 části: network (síťová) a host
- síťová je pro danou síť stále stejná a mění se pouze host
- pro oddělení se používá “adresa” subnet mask
- IPv6
- 16-ti bytové adresy; zapisuje se jako 8x4 16-tková čísla oddělena tečkami
- jednodušší paket (už ne datagram), volitelné součásti (pokud není fragmentováno, neobsahuje zbytečně fragmentací položky), podpora mobility (stejná IP v rámci různých podsítí, u mobilů a NTB), poviný IPsec, povinně QOS
- zatím není příliš využíváno: na IPv4 stojí všechny služby DNS, routovací tabulky a protokoly, hardware… přechod velmi drahý a z pohledu zákazníka nepřináší zjevné výhody
- ICMP
- druh IP datagramu, sloužící ne k přenosu dat, ale zpráv
- např. informace o vypršení TTL, překročení MCU, neexistence služby na požadovaném portu, PING (ověření, jestli je IP dostupná)
- ARP
- používá se ke zjištění MAC adresy k IP
Layer 3 - Transportní (OSI/RM 4)
- zajišťuje předávání dat mezi systémy, navázání a ukončení spojení
- je-li požadována, garantuje doručení dat
- umožňuje rozlišit více odesílatelů z jednoho uzlu (pracuje s porty) tj. různé servery/klienty
- tzv. multiplex (sběr dat od více služeb a jejich společný přenos) a demultiplex (data ze síťové vrstvy dělí mezi jednotlivé služby)
- porty se dělí podle registrace u IANA
- řídí tok dat (řeší zahlcení, odesílání dat po zpracování předchozích, znovu odeslání dat, posílání dat po částech podle kapacity linky)
- v TCP/IP 2 protokoly: TCP a UDP
TCP
Funguje spojovaně, nejdřív se naváže spojení, domluví se jeho parametry a pak se posílají data, na konci dojde ke “konkrétnímu” ukončení spojení. Data se posílají po předem domluvené trase a zajišťuje spolehlivost dodání dat. Komunikace probíhá pomocí bufferů; server zná jeho velikost a posílá do něj data až do zaplnění; z druhé strany zpracovává klient; po uvolnění určité části je znovu zaplněn. Volné místo v bufferu klienta se označuje jako “okénko” (kolik dat ještě můžu přijmout). Pracuje s tzv. segmenty (data jsou rozdělena a znovu spojena, vyšším vrstvám se předává celá zpráva např HTML stránka přijata v několika segmentech a zobrazena jako výsledek). Poměr velikost bufferu:okénka:velikost segmentu ovlivňuje rychlost a kvalitu přenosu (v praxi nutno vzít v potaz i nižší vrstvy)
UDP
Nespojované (data se pošlou do sítě a je na druhé straně, aby na ně čekala a přijala je) a nespolehlivé (pošlu a nestarám se). Jsou jednodušší, menší nároky. Pracuje s UDP datagramy (neplést s IP), vzhledem k tomu, že nepoužívá parametry pro spojovanou komunikaci může přenést mnohem více data ve stejně velkém “balíku”. Např. stream videa; začnu sdílet a je na uživatelích, aby je připojily
DNS (Domain Name System)
Byl standardizován v rámci TCP/IP modelu (samotný protokol na Aplikační vrstvě). Slouží k překladu mezi obecnějším názvem služby (doménové jméno) a jeho IP reprezentací (uživatel není nucen si pamatovat IP adresy serverů). S rozvojem internetu přebírá i další funkce: dnes funguje jako univerzální internetová databáze (emaily, informace pro internetové služby - facebook, google, informace pro prohlížeč, nebo easter eggs). Rozděluje se podle typu záznamů (každý záznam obsahuje typ a jednu nebo více hodnot), např. A (IPv4 adresa), AAAA (IPv4), NS (odkaz na další DNS server), TXT (poznámky), …
Má hierarchickou strukturu (decentralizovaná jako zbytek internetu):
- základem je 13 kořenových (root) serverů, které obsahují adresy TLD serverů
- druhou úroveň tvoří servery pro domény nejvyšší úrovně (top-level domain)
- dále se dělí na:
- národní (ccTLD; country code): cz, sk, de, at
- generické (gTLD) org, gov, com, edu
- geografické: london, ny, wein
- firemní
- infrastrukturní
- rezervované
- samotné adresy webových stránek se neukládají do TLD, dalším mezistupněm jsou servery registrátora, který zajišťuje zveřejnění adresy na internetu
- počet úrovní je v podstatě neomezený (např. kdm.karlin.mff.cuni.cz - česko, Karlova Univerzita, MatFyz, Karlín, Katedra didaktiky)
- seznam všech adres pro jednu doménu se nazývá zóna
- obvykle PC nekomunikuje přímo s root servery, ale s tzv. resolverem (druh DNS serveru), kterému předá požadavek a on mu vrátí adresu - výhodou cashování, resolver si pamatuje často používané adresy a vrací je rychleji a bez zatěžování root serverů
DNSSEC
- systém může snadno být zneužit k hackingu, stačí když hacker přesvědčí PC, že je DNS serverem a může snadno poskytnout počítači jinou IP adresu (uživatel to nepozná, protože v příkazovém řádku je správná adresa, dnes řeší i HTTPS)
- využívá dvojice klíčů a hierarchické struktury DNS (každý záznam je podepsán klíčem, který je podepsán klíčem vyšší úrovně; tzv. řetězec důvěry končící u root serveru)
URL (Uniform Resource Locater)
- adresování na aplikační vrstvě (nižší vrstvy končí adresování u portu; specifické služby).
- specifikuje co chceme aby služba vrátila (text, obrázek, video…)
- URL typ URI (Uniform Resource Identifier) - vzhledem k tomu, že z praktických důvodů je jeho jediným druhem jsou pojmy často zaměňovány
- standart přesné specifikace objektu
- 2 přístupy URL (kde to přesně je) a URN (co to přesně je)
- příkladem URN je ISBN u knih, z praktických důvodů se v internetu nevyužívá
- standart URL obsahuje několik schémat pro různé služby (odděleno dvojtečkou schéma:specifická část)
- např. https://b-g.cz
VPN (Virtual private network)
- umožňuje spojit více počítačů, na různých fyzických místech a z různých sítí do jedné zdánlivě homogenní (spojené počítače mají v rámci VPN vlastní IP adresu).
- navíc poskytuje zabezpečený, šifrovaný přenos dat mezi počítači (řeší případ jak bezpečně přenést data mezi počítači veřejného internetu).
- funguje na principu vytvoření tunelu mezi počítači nebo routery, přes který se poté posílají data
- využívá se ke spojení více sítí, zpřístupnění služeb vnitřní sítě některým počítačům z internetu, k anonymizaci IP (připojením se k VPN serveru a přes něj prohlížím internet), obcházení geografických omezení, bezpečné připojení ve veřejné Wi-Fi síti
- nejpoužívanější protokoly (programy): Wireguard, OpenVPN, IPsec, SSH
- služby: NordVPN, ProtonVPN, ExpressVPN
Firewall
- softwarový program nebo hardwarové zařízení filtrující internetový provoz
- velmi široké využití
- původní byl požadavek zabezpečit, aby se z internetu do sítě dostaly pouze specifičtí klienti (IP, port)
- dnes využíváno i k blokování přístupu na webové stránky, filtrování emailů (spam, viry) nebo pro optimalizaci rychlosti (cache webových stránek, DNS)
- existuje množství technologií, podle vrstvy, na které pracují a sofistikovanost
- dnes firewall posuzuje např.
- kdo je odesílatel a příjemce (adresy i porty)
- jestli paket patří do již existujícího spojení a kdo ho navázal (stavový filtr)
- jaká data obsahuje na aplikační vrstvě (obvykle posuzují HTTP, FTP, mail…)
- v Linuxu implementováno pomocí nftables - tabulek nastavujících, jak se chovat k určitým paketům
Další důležité pojmy
- IANA (Internet Assigned Numbers Authority) - je organizace, která dohlíží celosvětově na přidělování IP adres a spravuje kořenové DNS
- IP adresa jednoznačně identifikuje síťové rozhraní v síti, která používá IP (internetový protokol). V současné době se používá IPv6, která je 128bitová, dříve používané IPv4 jsou již skoro vyčerpány
- MAC adresa (Media Access Control) - identifikátor síťového zařízení. Je přiřazována síťové kartě při výrobě (fyzická adresa). Skládá se z 48bitů (šestice dvojciferných hexadecimálních čísel oddělených pomlčkami nebo dvojtečkami).
- WWW (World Wide Web) - (celosvětová pavučina) - jde o službu, poskytující informace ve formě hypertextu
- HTTP (HTTPS) (Hyper Transfer Protocol) - po zadání požadavků na získání informací naváže spojení TCP a připojí se na port cílového počítače (_HTTP 80 nebo HTTPS 443)
- HTML (Hyper Text Markup Language) - jazyk, zabezpečující zobrazení a formátování textu, případně grafických informací webových stránek.
- FTP (File Transfer Protocol) - služba, která umožňuje přenos souborů. Pracuje na portech 20 (data) a 21 (příkazy). Na FTP serveru je možno vytvořit libovolný počet účtů a přidělit jim různá práva pro přístup
- E-mail (electronic mail) - elektronická pošta, která umožňuje psaní a příjem zpráv s tím, že adresát na libovolném místě ve světě dostane zprávu téměř okamžitě
- E-mailová schránka - má svoji jedinečnou elektronickou (e-mailovou) adresu. Je složena ze dvou částí spojených znakem
@
. První část identifikuje uživatele a druhá část server, kde se nachází jeho e-mailová schránka.
Historie Internetu
Vývoj komunikačních sítí můžeme datovat až k poštovní síti, telegrafní síti (budování telegrafních sloupů a drátových rozvodů, později bezdrátové) a telefonní síti.
První myšlenka vznikla během studené války - potřeba decentralizovat náhrady za telefonní síť s ústřednami (v případě výpadku ústředny bez připojení velká oblast).
1946 - první elektronkový počítač ENIAC, 1969 - první počítačová síť ARPAnet; určená pro účely americké armády a došlo k propojení 4 amerických univerzit. Projekt byl financován ministerstvem obrany USA, důvodů pro vznik počítačové sítě bylo několik:
- experiment pro využití přepojování paketů v síti
- umožnit vzdálený přístup k počítačům
- úspěšná komunikace v případě jaderné války
- zajistit fungování v případě zničení některých jejich částí (síť neměla centrální složku)
1973 se připojilo Norsko a Spojené Království, v 80.letech síť rozdělena:
- MILNET - vojenská počítačová síť
- NSFNET - síť pro vědu a výzkum
- ARPAnet - původní univerzitní síť
V 90. letech počátky komerční sítě Internet. Internet jako celek nemá žádného vlastníka, existují pouze konkrétní majitelé dílčích sítí. ČR připojena k Internetu v roce 1992.
HW nároky připojení k internetu
- hardwarové nároky - připojení k internetu není výpočetně náročné, minimální požadavek NIC - síťová karta, nebo WiFi karta a zavedení internetu do domácnosti,
SW nároky připojení k internetu
Softwarové nároky se odvíjejí od toho, co chceme dělat
Pro uživatele
- je základem samozřejmě podpora v OS a připojení počítače k síti
- minimem je dnes webový prohlížeč - Chrome, Firefox, Internet Explorer :)
- mailový klient je obvykle integrován do prohlížeče, ale samostatná aplikace umožňuje prohlížení více schránek najednou
- další např. pro synchronizaci souborů (Google Drive, Onedrive), videohovory (Skype, Microsoft Team), instant messaging (převážně mobilní zařízení; Messenger, WhatsApp, Telegram, Signal)
- trend je spíše převádění dříve lokálních aplikací do online podoby než obráceně - většina služeb má i webové rozhraní
- pro poskytování služeb po internetu je potřeba server dané služby (HTTP, SSH, FTP)
- na serveru často běží další program a server je jen prostředek ke komunikaci s klientem
Typy připojení
- připojení zajišťuje poskytovatel internetu - ISP
- u nás ještě existuje společnost CETIN, vlastníci celou fyzickou infrastrukturu (kabelová vedení, DSLAMY), kterou ISP pronajímá (např. natažení optiky k novostavbě neřeší operátor, ale právě CETIN, nebo zrychlení technologie xDSL je záležitost právě CETINu)
-
celorepublikově 3 největší - 02, T-Mobile, Vodafone
- xDSL
- mobilní/LTE internet
- Wi-Fi internet
- Internet přes kabelové televizní rozvody
- optický kabel
- satelit
- spolky
Jak funguje Internet
Internet pracuje na základě protokolů TCP/IP.
- TCP - protokol transportní vrstvy zabezpečuje spojení a kontrolu doručení údajů (paketů)
- IP - protokol síťové vrstvy zajišťuje vlastní přenos, přičemž cíl identifikuje prostřednictvím jeho IP adresy a portu (služby, aplikace), přes který komunikuje
- Prostřednictvím adresy IPv4 (32b) nebo dnes adresy IPv6 (128b) můžeme identifikovat počítač v rámci sítě WAN nebo LAN
- S IP adresou však pracují směrovače (routery) na síťové vrstvě komunikačního modelu
- Uživatelé pracují s doménovými jmény, které jsou DNS servery převáděny na adresy IP
Překlad doménových jmen na IP adresy a opačně
- Zajišťuje systém DNS (Domain Name System), tvoří jej soustava navzájem spolupracujících serverů s databázemi obsahujícími údaje o doménách a přiřazených IP adresách
- Po zadání adresy uživatelem se tato adresa odešle na DNS server, který pro ni vyhledá IP adresu cílového počítače
- IP adresa se vrací jako výsledek dotazu a jejím základě, směrovače sestaví cestu k adresátovi, uživatelův počítač jej kontaktuje
Adresa URL (Uniform Resource Locator)
- Celosvětový standard
- Obsahuje 3 části:
- identifikace služby typu objektu nebo protokolu, jehož prostřednictvím se získává přístup k objektu
- adresa uzlu v počítačové síti zadávaná prostřednictvím IP adresy nebo doménového jména
- relativní adresa v rámci uzlu a jeho jméno
Sociální sítě
Virtuální internetový prostor, na kterém má každý registrovaný uživatel svůj profil a může posílat zprávy a sdílet soubory s ostatními uživateli. Obecně se sem řadí i internetová diskuzní fóra; obvykle zaměřena na jedno nebo více témat, např. Stack OverFlow, ČSFD. Dnes nejznámější sociální sítě: Facebook, Instagram, TikTok atd.
Vlastnosti informací a vyhledávání
Informace v informatice je definována jako kódovaná data, která lze počítačově zpracovat a uložit, při vysílání je to protiklad šumu
Vlastnosti:
- pravdivá
- srozumitelná - různé jazyky, různé kódy, šifrování
- relevantní
- etická
Vyhledávání
- pro vyhledávání informací na internetu se dnes používají webové vyhledávače - tvoří si seznam webových stránek indexováním, během toho procesu si zároveň ukládá podstatné části webů
- základem je vyhledávací robot (slangově spider), který se snaží projít všechny weby na internetu a zaindexovat je (stránku lze přidat ručně, nebo jsou nalézány pomocí odkazů na již nalezených webech, index je postupně obnovován)
- samotné vrácení seznamu stránek na základě uživatelova požadavku závisí na množství parametrů
- SEO - soubor technik, jak udělat stránku “hezčí” pro robota, obsahuje soubor doporučení, jak stránku vytvořit, aby se umístila na předních místech seznamu
- vyhledávače: Google, DuckDuckGo, Bing, Yahoo; v Česku Seznam
- dříve se používaly tzv. katalogy
Dezinformace
Na webových stránkách, blozích nebo sociálních sítích se vyskytuje velké množství informací a s tím se rozmáhá i trend záměrného šíření informací, které jsou lživé (dezinformace, fake news). Je často zaměňována s hoaxy, které ale typicky mají více recesivní povahu a snaží se vyvolat paniku. Příkladem dezinformací můžou být některé “zpravodajské” weby, které schválně manipulují s fakty - Sputnik, AC24,…